Az ajánlási időszak lezárult
#31

Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma

Száraz tények

Vagy mégsem?
Szavazatoddal Te is befolyásolhatod, hogy ez a cikk bekerüljön-e a Kihagy6atlanok névsorába!

  • Helyezés: 31. /43
  • Pontszám: 7.31
  • Szavazatszám: 125
A téma további cikkei
A panamai újságok weboldalain hatalmas számok tudatták az érdeklődőkkel, hogy hány nap van még hátra 1999. december 31-ig. Az év utolsó napja a panamaiak számára nem csupán a 2000. év előestéjét jelentette, hanem a panamai csatornaövezet feletti fennhatóság visszaszerzését is az Egyesült Államoktól, több mint nyolc évtized után.
A 82 kilométer hosszú csatorna 1914-es átadása jelentős állomás volt a világkereskedelem fejlődésében. Az Egyesült Államok keleti partjairól Távol-Keletre, illetve Európából az amerikai kontinens nyugati felére tartó hajók útvonala 8000 kilométerrel rövidült meg.
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma Az első európai utazó, Vasco Núñez de Balboa 1514-ben pillantotta meg a Csendes-óceánt. Szétbontatta a földszoros atlanti partjain horgonyzó hajóját és egy általa épített 50 kilométer hosszú úton alkatrészeit a Csendes-óceán partjára szállította. A földszoros fontos szerepet kapott a gyarmatosító Spanyol Birodalom életében is. Rajta keresztül szállították az Amerika nyugati partjain zsákmányolt aranyat, hogy az atlanti kikötőkből Európába szállítsák. V. Károly spanyol király 1529-ben felvetette, hogy ha átvágnák a panamai földszorost, lerövidülne az út. Az ötlet kiváló volt, csak a technikai háttér nem állt rendelkezésre. Ugyanezzel a problémával szembesültek 1698-ban a skótok is.
Az első áttörést a Panama-vasút megépítése jelentette. Az USA-ban alapított Panama Railroad Company 1850-ben kezdte meg a 85 km hosszú vasútvonal építését a Karib-tengernél fekvő Colóntól Panamavárosig. Amikor 1855-ben elindult az első szerelvény, az átkelés ideje három órára csökkent. A vállalkozás nyereségesnek bizonyult; a Panama-Vasút részvényei hamarosan a New York-i tőzsde legmagasabban jegyzett értékpapírjai lettek.
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma Hát még mennyi pénzt lehetne keresni egy, a nagy kereskedelmi hajók által is használható csatornával! A Szuezi-csatorna sikeres megépítésétől önbizalomittas franciák 1876-ban nemzetközi társaságot hoztak létre a csatornatervek kidolgozására. A Szuezi csatornát építtető Ferdinand de Lesseps a panamai építkezési költségeket 400 millió dollárra becsülte, azonban hibásan kalkulált. Nem vette figyelembe azt, hogy míg Szuezben sivatagi homokba kellett árkot ásni, addig Panamában a csatornát a hegyek kőzetanyagába kellett belevésni, mely igencsak költséges eljárás. A döntő szót kimondó mérnöki bizottság mindösszesen 120 millió dollárban határozta meg a büdzsét. A csatornát a világóceán szintjéig szerették volna a kőzetbe vágni, ehhez 120,000,000 m³ földet és kőzetanyagot akartak megmozgatni. Nagyra törő tervek voltak egy jelentősen lefaragott költségveéssel...
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma Az építés 1880. január 1-jén kezdődött. Hamarosan kiderült, hogy képtelenség a csatornát a világóceán szintjére mélyíteni, ezért felhagytak ezzel és a csatorna két végét zsilipekkel zárták le. Ekkorra a kiadások - a korrupciónak és a spekulánsoknak, valamint a túlfizetett francia mérnököknek köszönhetően - már 235 millióra rúgtak, s a társaság csődöt jelentett. Bebizonyosodott, hogy a befektetők csak akkor szállhatnak ki jól az üzletből, ha folytatják a munkát. Megalapították az Új Panama-csatorna Társaságot, és 1894-ben újraindultak a munkálatok. Két újabb zsiliprendszert iktattak be a csatorna vonalába.
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma Eközben az Egyesült Államok jelezte: saját csatornát kíván építeni Nicaragua területén keresztül. A franciáknak két választása maradt. Veszni hagyják addigi munkájukat és eladják a beruházást, vagy felépítik és jó sokára látják újra a pénzüket. A társaság az eladás mellett döntött. Az Egyesült Államok a projekt jogát 1903-ban 40 millió dollárért vásárolta meg. Három év múlva Georges W. Goethal irányításával ismét megkezdődött az építkezés. A számos zsilipet és gátat magában foglaló csatorna mintegy 386 millió dolláros költségvetéssel, 1914-re készült el. Becslések szerint építése során 27 500 ember vesztette életét. A munkát járványok és földcsuszamlások nehezítették. Megépítése az emberiség történetének legnagyobb és legembertelenebb vállalkozásai közé tartozik.
A csatornának köszönhetően azonban a hajózási útvonalak jelentősen lerövidültek, a New York–San Francisco út például kevesebb mint a felére (22 500 km-ről 9500 km-re).
Az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő 82 km-es mesterséges vízi utat 1920-ban nyitották meg a forgalom előtt. A csatorna 1979-ig az USA bérelt területe volt, majd 1999-ig amerikai-panamai felügyelettel működött, 2000 óta Panama tulajdonát képezi. A vízi utat 13–14 000 hajó használja évente, és itt bonyolódik a világkereskedelem 5%-a.
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma A 82 kilométeres útnak a Csendes-óceánhoz közeli részét a világtengerek szintjénél 26 méterrel magasabbra duzzasztott felszínű, mintegy 40 kilométer hosszú Gatun-tó alkotja. A tóban a hajózóút mélysége 13,7 méter. Az Atlanti-óceán felől a hajókat Panama városánál három, zsilipes vízlépcsőn emelik fel a tó magasságába, a túloldalon pedig, Colon városánál két másikon. Forgalma jó részét a turista-szállodahajók adják, mert rengeteg a látnivaló a csatorna mindennapjaiban. Az érkező hajókat a zsilipeken például a parti síneken haladó kis mozdonyok vontatják át. A zsilipek működtetéséhez szükséges többlet-vizet a Gatun-tóból engedik le, mert azt folyamatosan feltöltik a tó vízgyűjtő területén fakadó vízfolyások és a bőséges csapadék.
A Panama-csatornán valamennyi állam valamennyi hajója szabad áthaladási joggal rendelkezik. Jelenleg 32-34 hajó halad át naponta a csatornán, összesen egymillió dollár bevételt hozva az üzemeltetőknek. Az Egyesült Államok teherhajóflottájának 15, a japán teherflotta 5 százaléka használja a csatornát. A 150 méter széles csatornán való áthaladás átlagosan 9-10 órát vesz igénybe, a rekordot a Pegasus hidroplán tartja: 1979-ben 2 óra 41 perc alatt tette meg az utat.
Miután Panama visszakapta az építkezés körüli botrányokról elhíresült csatornát, nemzeti fontosságú turisztikai övezetnek minősítette, a környező területeken 20 évre eltörölte az ingatlanadót és 15 évre a jövedelemadót.
Ám a gazdasági fellendülésnél sokkal fontosabb a panamaiak számára az az érzés, hogy a csatornaövezet ismét az övék. Ezt talán Balladares exelnök a nemzethez intézett üzenete fejezi ki a legjobban: "A Panama-csatorna csak az anyaországhoz való 1999. december 31-ei visszatérésével válik a nemzeti identitás teljes értékű szimbólumává.”
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!
Építészeti csoda (31/43)
K É P G A L É R I A
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Panama-csatorna, avagy a nemzeti identitás szimbóluma -
Van róla jobb fotód?
Küldd el nekünk!
Nézd meg a helyszínt!
google earth
A logóra kattintva a Google Earth segítségével azonnal megnézheted a tetthelyet.
Ajánlás
Van új ötleted, ami nem szerepel a listán?
Oszd meg velünk!
További infó
Mennyibe kerül?
A többség szerint ez:
1 371 978 Ft
Szerkesztő

Baranyi Anikó

Szólj hozzá!
  1. Biztonsági kód
mia pron khalifa
2018-12-21
10:37:08

"lJV0fF Your personal stuffs outstanding. At all times handle it up!"

Aly Chiman
2018-12-21
06:54:53

"Hello there, My name is Aly and I would like to know if you would have any interest to have your website here at kihagy6atlan.hu promoted as a resource on our blog alychidesign.com ? We are in the midst of updating our broken link resources to include current and up to date resources for our readers. Our resource links are manually approved allowing us to mark a link as a do-follow link as well . If you may be interested please in being included as a resource on our blog, please let me know. Thanks, Aly "

Brenton Magallon
2018-05-30
04:00:39

"How To Make $100 A Day For Beginners Using Google Email Alerts I use this new way of creating wealth online to help others create a life they desire. The results are outstanding. Click here ==> https://forms.aweber.com/form/83/1060297783.htm"

Kadiro
2015-12-03
03:00:15

"pspan class="comment-author"Lauren Thomas span-/span /spanHello, hello, hello beautiful laides! Hmmm, where do I start?! Your ability to capture moments that even the human eye can miss is what I love most about your photography! Taking a single person, a family, or even just a beautiful site and turning it into something that makes someone go wow is a talent not every person possesses. The power to take a single moment in time and make it a memory of beauty shows nothing short of passion and love for photography! (: Thank you for sharing your lovely skills, and keep it going laides!! xo/p"

Pharmf570
2014-03-04
09:35:02

"Very nice site!"

Pharmd36
2014-03-04
09:34:07

" Hello! fddegcb interesting fddegcb site! I'm really like it! Very, very fddegcb good! "

Pharmk889
2014-03-04
09:33:58

"Very nice site!"

Pharmc762
2014-03-04
09:33:38

" Hello! ekaeadd interesting ekaeadd site! I'm really like it! Very, very ekaeadd good! "

refpeter
2012-01-21
08:16:38

"Csak finoman jegyzem meg, hogy a Gatun-tó az Atlanti óceán mellett, Panama pedig a Csendes óceánnál van."

Peth
2011-01-29
19:23:10

"Szerintem megdöbbentő, hogy az ember, az egyik percben ilyen csodákat képes megalkotni, emberezrek élete árán, a másikban pedig a világ legzseniálisabbnak tartott embere atombombát készít azért, hogy szintén az EMBER, szó nélkül megégessen 120 000 embert, gyakorlatilag minden addigi alkotásuk értékét megtagadva."

Dudas József
2010-10-04
23:48:44

"De ami most épul mellete az azér melegebb lesz mit a régi.mer mi magyarok is ott vagyunk"

Panama a csatorna ami mindig hajózható
2009-08-15
16:22:41

"szerintem ez egy átlagos alkotás"

fjanos
2009-07-08
18:17:28

"Bővebben a panamainfo.hu -ban"

Füle Imre
2008-05-15
11:09:03

"Az építkezés a betegségek legyőzése nélkül meghiusulhatott volna.A szunyogok okozta fertőzés,és ezek kiirtása tette lehetővé,hogy az épitkezés "csak"ennyi áldozattal járt."

Keresztesné Krajnyik Hajnalka
2008-03-29
21:54:14

"Azért ez se semmi...szép képek:))"

Ajándékötlet-Élmény-Úti cél Magyarországon-Természeti csoda-Autócsoda-Freestyle-Film-Építészeti csoda-Nagyváros-Könyv